Miláčka jsem měl
a po dlouhou dobu jsem ho neviděl.
Jednoho dne mě potkal, pravil jsem:
Kde jsi byl? Vždyť po tobě jsem toužil.
Pravil: Toužiti je lépe, než nabažiti se.
Tys pozdě přišel, zjeve čarující!
Teď prchnout nesmíš, ruce milující!
Líp, kdo svou milku vídá zřídka dosti,
než kdo ji vidí často dosytosti.
Přijdeš-li s někým ke mně návštěvou,
ač šel jsi v míru, přinášíš jen spor!
Když miláček se chvilku dvořil jiným,
již žárlivost mně mohla usmrtit.
Děl usměvavě: Všem jsem svící Sa´adí!
Co jest po tom, mol li se snad chyt?
Ptali se Alexandra: Jak to, že jsi dobyl krajů Východu
i Západu, vždyť dřívější králové měli víc pokladů i vojska a
žili déle, a přece se jim nepodařily takové výboje!
On jest veliký, odpověděl: V žádné říši, již jsem podmanil,
netýral jsem poddané a o dřívějších vladařích jsem se jen
v dobrém zmiňoval.
Velkými nemohou být nazýváni,
kdož o svých bližních mluví s pomluvami.
Vždyť vše je marnost, všecko pomine,
tvé štěstí, moc a sláva tvá!
Cti jména velkých, kteří šli před tebou,
tvé dobré jméno věčnost přetrvá.
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرينش ز یک گوهرند
چوعضوى به درد آورد روزگار
دگرعضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی
[Bani âdam aazayé yek paykarand
Keh dar âfarinesh ze yek goharand
Cho ozvi be dard âvarad roozegâr
Degar ozvhârâ namânad gharâr
To kaz mehnaté degâran beghamé
Nâshâyad ke nâmat Nahand âdamé]
Human beings are members of a whole,
in creation of one essence and soul.
If one member is afflicted with pain,
other members uneasy will remain.
If you have no sympathy for human pain,
The name of human you cannot retain.